השוואת עלויות: כמה חוסכים בשימוש ברכב חשמלי לעומת רכב בנזין בישראל?
בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, הפופולריות של רכבים חשמליים הולכת וגוברת. המעבר נובע ממספר שיקולים מרכזיים: תרומה לצמצום זיהום האוויר, שמירה על איכות הסביבה וכמובן החיסכון הכלכלי. אחת השאלות הבולטות שעולות בנושא היא: האם באמת משתלם לעבור לרכב חשמלי מבחינה כלכלית? במאמר זה נבחן את ההיבטים השונים הקשורים לעלויות רכב חשמלי בהשוואה לרכב בנזין בישראל, עם התמקדות בנתונים עדכניים לשנת 2024.
עלות רכישה ראשונית
המחסום הראשון שעומד בפני רבים כשהם שוקלים לרכוש רכב חשמלי הוא המחיר ההתחלתי. נכון לשנת 2024, מחיריהם של רכבים חשמליים בישראל נוטים להיות יקרים יותר לעומת רכבי בנזין, אך ישנם כמה גורמים חשובים שיש לקחת בחשבון:
- מחיר הרכישה: על פי נתוני שוק עדכניים, המחיר הממוצע של רכב חשמלי חדש בישראל נע סביב 150,000-250,000 שקלים, בעוד מחירם של רכבי בנזין נע סביב 120,000-200,000 שקלים.
למרות פער המחירים הזה, חשוב לזכור שבישראל קיימים תמריצים משמעותיים לרכישת רכב חשמלי, כגון הקלות במס הרכישה שמקטינות את העלות הכוללת בעשרות אלפי שקלים. בנוסף, קיימות הטבות נוספות לרוכשי רכבים חשמליים, כמו הנחות בארנונה והקלות בעלויות החנייה בערים מסוימות.
עלות דלק לעומת עלות חשמל
החיסכון המרכזי והמשמעותי ביותר בשימוש ברכב חשמלי לעומת רכב בנזין הוא בתחום צריכת האנרגיה. בעוד שרכב בנזין נשען על דלק, שעלות הליטר שלו בישראל נעה בין 6.5 ל-8 שקלים, רכב חשמלי מופעל על ידי חשמל, שמחירו נמוך בהרבה.
- עלות דלק בישראל: נהג ממוצע שנוסע 15,000 ק"מ בשנה יזדקק לכ-1,000 ליטר דלק ברכב בנזין, מה שמוביל להוצאה שנתית שנעה בין 6,500 ל-8,000 שקלים, כתלות במחירי הדלק העדכניים.
- עלות חשמל לרכב חשמלי: רכב חשמלי ממוצע צורך כ-15 קוט"ש לכל 100 ק"מ. במחיר ממוצע של 60 אגורות לקוט"ש בישראל, נהג שיעבור 15,000 ק"מ בשנה ישלם כ-1,350 שקלים על חשמל בלבד – חיסכון של כ-70%-80% בעלויות הדלק.
תחזוקה
יתרון נוסף של רכבים חשמליים הוא עלויות התחזוקה הנמוכות יותר בהשוואה לרכבי בנזין. רכב חשמלי בנוי עם פחות חלקים נעים ואין לו מנוע בעירה פנימית, מה שמוביל להפחתה משמעותית בצורך בתחזוקה שוטפת ובהוצאות על טיפולים ותיקונים.
- תחזוקת רכב בנזין: רכב בנזין דורש תחזוקה שוטפת הכוללת החלפת שמנים, מסננים, פלגים, ורכיבים נוספים המצריכים תיקון או החלפה לעיתים קרובות. עלות טיפול שנתי ממוצעת לרכב בנזין עשויה לנוע בין 1,500 ל-2,500 שקלים.
- תחזוקת רכב חשמלי: רכבים חשמליים מצריכים פחות תחזוקה שוטפת, בין השאר בזכות מערכת הבלימה גנרטיבית השומרת על הבלמים. בנוסף, אין צורך בהחלפת שמנים, והמערכות הפנימיות פשוטות יותר. עלות טיפול ממוצעת לרכב חשמלי נעה סביב 800 עד 1,200 שקלים לשנה – חיסכון של 30%-50%.
טעינת הרכב – ביתית או ציבורית
כאשר מדובר על טעינת רכב חשמלי, יש שתי אפשרויות עיקריות: טעינה ביתית או שימוש בעמדות טעינה ציבוריות. טעינה ביתית היא הפתרון המשתלם ביותר, אך דורשת השקעה ראשונית בהתקנת עמדת טעינה.
- עלות התקנת עמדת טעינה ביתית: התקנת עמדת טעינה ביתית עשויה לעלות בין 3,000 ל-5,000 שקלים. על אף העלות הראשונית, לאורך זמן ניתן לחסוך על ידי טעינת הרכב בלילה, כאשר מחירי החשמל נמוכים יותר. טעינת לילה תחסוך כ-30% מעלויות החשמל, ויכולה להוריד משמעותית את עלות השימוש ברכב.
- טעינה בעמדות ציבוריות: עמדות טעינה ציבוריות, במיוחד עמדות מהירות, יקרות יותר מהעמדה הביתית. אם מסתמכים באופן בלעדי על טעינה ציבורית, עלות השימוש ברכב עשויה לעלות בצורה משמעותית, בעיקר אם משתמשים בעמדות מהירות שנמצאות באזורים מרכזיים.
- שיקולי זיהום אוויר והפחתת עלויות סביבתיות
המעבר לרכב חשמלי לא רק מצמצם את פליטת גזי החממה אלא גם מפחית את העומס על מערכת הבריאות. ישנם מחקרים רבים שמצביעים על כך שצמצום הזיהום האווירי יכול לחסוך למדינה סכומי כסף גדולים בהוצאות רפואיות.
השוואת העלויות בין רכב חשמלי לרכב בנזין בישראל מראה באופן ברור כי הרכב החשמלי משתלם יותר לאורך זמן. על אף המחיר ההתחלתי הגבוה יותר, החיסכון בדלק, תחזוקה, וטעינה בבית מובילים להוצאה כוללת נמוכה יותר בצורה משמעותית..
המעבר לרכב חשמלי בישראל הוא לא רק צעד כלכלי נכון, אלא גם בחירה שתורמת לעתיד הסביבה ובריאות הציבורית.