לטעון נכון: המדריך המלא להקמת עמדות טעינה חשמליות בבניין מגורים

מגמת הצמיחה של כלי הרכב החשמליים על כבישי ישראל הולכת וגדלה משנה לשנה. כיום ישנם 45,000 רכבים חשמליים בארץ (כ-10% מכלל הרכבים); על פי התחזיות, בשנת 2030  יצמח המספר ל-1.3 מיליון כלי רכב חשמליים, ובשנת 2050 – כל הרכבים בישראל יהיו חשמליים.

צוות SYNC
6 דק’ קריאה

בהתאם לכך, הטענת הרכבים באנרגיית הנעה, שהתבססה עד לפני מספר שנים על בסיס דלק ובנזין בלבד, עוברת בהדרגה לחשמל. אולם בעוד שבשטחים ציבוריים הוספת עמדות הטעינה מתבצעת בקצב מהיר למדי, בעידוד המדינה; ובבתים פרטיים מדובר בתהליך פשוט יחסית – בכל הקשור לבתים משותפים המצב מורכב בהרבה. יזמים שונים פועלים ללא רישיונות בהיעדר רגולציה מוסדרת; האנרגיה המוקצית כיום לשטח הציבורי בבניינים לא מספיקה תמיד לטעינת הרכבים; והקמת העמדות והתשתית דורשת אישור של מרבית הדיירים בבניין. לצד זאת, לבעלי הדירות או המשרדים ולוועדי הבניינים – שמבינים כי חייבים להקים במהרה עמדות ותשתית טעינה בצורה מסודרת – יש שאלות רבות ובצדק: האם כל דייר יכול להקים באופן עצמאי עמדת טעינה? מה בנוגע לדיירים שטרם עברו להטענת רכבים באמצעות חשמל? מה תפקידו של ועד הבניין או החברה המנהלת את הבניין? כיצד משפיעות עמדות הטעינה על מערכת החשמל בבניין? ואל מי לפנות כדי להניע את התהליך?

כל התשובות, כל הפתרונות
החדשות הטובות: יש תשובות טובות לכל האתגרים ולכל השאלות. במאמר זה נוביל אתכם, שלב אחר שלב, בתהליך הקמת עמדות הטעינה לכלי הרכב החשמליים הקיימים בבניין, וליצירת תשתית בטוחה שתאפשר לדיירים שירכשו בעתיד רכב חשמלי להתחבר אליה. זאת, בביטחון מלא ותוך ניהול חשמל מיטבי. כך, כלל הדיירים מרוויחים בגדול; כבלי הטענה המשתלשלים בצורה לא תקינה וחוקית ייעלמו מנוף החנייה, וההטענה לא תוביל לקריסת החשמל בבניין ותגרור נתק בתפעול המעליות, השער החשמלי וכן הלאה.

צעד ראשון – פרישת מפת הצרכים
הצורך של נציגות בניין המגורים או המשרדים בהקמת עמדות טעינה יכול להתעורר לאחר פנייה של דיירים להסדיר את העמדות לכלי הרכב החשמליים שלהם, או כיוזמה של הנציגות עצמה – שמזהה את המגמה המתפתחת בארץ ומעוניינת להיערך לכך בהתאם.
לעיתים מתעורר הצורך בשל הקמת עמדות טעינה ביוזמה פרטית של דייר או מספר דיירים באופן בלתי מוסדר, כשכבלים של הטענה מתפתלים בחניון הבניין, מתחברים למשק האנרגיה הציבורי ללא בקרה, פוגעים בחזות החניון ולעתים קרובות גם באספקת החשמל בבניין. לכן, חשוב לפנות לחברה מנוסה ואמינה, המתמחה בהקמת עמדות טעינה חשמליות ובניהול רשת החשמל. בשלב הראשון אוספת ספקית הטעינה מידע רחב, שכולל את מספר הדיירים בבניין, מספר מקומות החנייה ומספר כלי הרכב החשמליים הקיימים. לצד זאת, החברה מקבלת מנציגות הבניין מידע על התוכניות הקיימות בו ואלה העתידיות.

בשלב הבא, מגיע צוות מטעם ספקית הטעינה על מנת לאסוף מידע מהשטח; מרבית המידע מתייחס לנתוני האנרגיה הציבוריים של הבניין: מקור אנרגיה למעליות, לשער החשמלי, לתאורה, מיזוג האוויר ועוד.
חשוב לציין, שקיימים הבדלים משמעותיים במקורות האנרגיה הציבורים בין בניין לבניין.
הבדלים אלה מושפעים מוותק המבנה, סטנדרט הבנייה שנקבע בתחילת הדרך, תוכניות צורכות חשמל שתוכננו למבנה כמו בריכת שחיה וחדר כושר וכן הלאה.

באמצעות כלל הנתונים נבנית על ידי ספקית ההטענה מפת צריכת האנרגיה הכוללת את דרישת היקף האנרגיה הנדרש לצורכי הבניין כיום, לעומת צריכת האנרגיה שתידרש בהמשך הדרך. לעיתים, הקמת עמדות הטעינה מחייבת את הגדלת מקור האנרגיה הציבורי, על מנת לעמוד בעומסים הצפויים. במקרים אלה, ספקית הטעינה תציג תוכנית לביצוע ויישום הקמה זו.

צעד שני: הצעת המחיר לפרישת התשתית
לאחר בניית מפת צרכים של דיירי הבניין, ווידוא כי מקור האנרגיה משרת אותם, מוגש לנציגות הבניין מסמך מפורט אשר מציג את תוכנית הקמת התשתית והעמדות והתקציב הנדרש להם.

תוכנית הקמת התשתית מפרטת את קווי פרישת האנרגיה ממקור האנרגיה הציבורי אל מקומות החנייה הפרטיים, כאשר תשתית זו ערוכה לקלוט כל חיבור של עמדת טעינה בחנייה פרטית. בהתייחס לחלק זה, עולים לא פעם חששות בקרב הדיירים שלהם אין רכבים חשמליים, סבורים כי לא יהיו להם כאלה בעתיד, ומתנגדים לעלויות ההקמה.

צעד שלישי: קבלת הסכמה מבעלי הדירות
לאחר שמפרט התוכנית והצעת המחיר אושרו באופן עקרוני על ידי נציגות הבניין, ניגשים לשלב הבא שהינו קבלת אישור חיוני מדיירי הבניין. על פי תקנון "אגודת תרבות הדיור", נדרשת הסכמה בשיעור של 2/3 מבעלי הדירות לכל שינוי בשטח הציבורי של המבנה.
ללא הסכמה כזו, לא ניתן להתקדם לשלב היישומי, ומכאן שיש לו חשיבות רבה.
האישור חייב להיות כפוף למסמך פרוטוקול אסיפת הדיירים, ולכלול את חתימתם של בעלי הדירות (נדגיש כאן כי מדובר בבעלים, ולא בדיירים ששוכרים דירה).
יש דרכים רבות להוביל את המהלך.
בהיבט הטכני, איסוף החתימות מהדיירים יכול להיות באסיפה באמצעות פגישת אונליין והעברת טופס דיגיטלי של הצבעה, או באסיפה פיזית שבה יועבר מסמך לחתימת הדיירים.
חברת SYNC מלווה את תהליך הקמת התשתית ועמדות הטעינה מתחילתו ועד סופו, ונציגנו יוכלו לסייע במתן עצות לסגירת המעגל.
אם יש צורך בכך, נציגי חברתנו, על בסיס הניסיון והידע הרב, לוקחים חלק בהסברת התהליך באסיפות הדיירים. אחד המסרים שמהותי להאיר עליו בשיחה עם הדיירים, הוא שהקמת התשתית תשרת את צורכי כלל הדיירים, כיום או בעתיד, כשעלויות הקמת התשתית, כאמור, אינן חלות עליהם. המטרה היא להנגיש את המידע לכלל הדיירים בצורה מקצועית, להסביר ממקור ראשון את התהליך ואת המשתמע מתוכו, להשיב על כלל השאלות שדורשות ידע טכני, להפיג חששות שעשויים לעלות מכיוונים שונים וכן הלאה. מניסיוננו , זה מקל מאוד על התהליך ומבטיח סיכויי הצלחה גבוהים.

חשוב להדגיש, שאם חלק מבעלי הדירות לא הצביע, כיוון שלא נכחו באסיפה, חלה חובה על הנציגות להביא להצבעתם ולחתימתם על מסמך. ללא 67% הצבעה בעד הנעת התהליך, לא ניתן יהיה לצאת לדרך.
מצב זה אכן מתרחש במקרים רבים בשל "מרוץ החיים", שאינו מותיר זמן להתפנות לנושא המשמעותי. לשם כך, ניתן לרתום מספר מתנדבים מטעם דיירי הבניין, שיצרו קשר עם אלה שלא נכחו או לא הצביעו, להעביר להם את המסר ולהביא להשלמת התהליך.

יוצאים לדרך באנרגיית שיא!
ברגע שניתנה הסכמה פורמלית מצד 67% מהדיירים בבניין, ניתן לחתום על חוזה; מכאן ממשיכים ליישום התוכנית בפועל. דרך נציגות הבניין מועבר לדיירים מפרט שלבי היישום, ובכלל זה מועד תחילת העבודה, השלבים הצפויים במהלכה ותאריך הסיום, שבו יוכלו בעלי הרכבים החשמליים להיקשר לספקית האנרגיה ולהקים עמדת טעינה בחנייתם הפרטית.

צוות ביצוע ההתקנה של SYNC מיומן להתקין את התשתית בצורה שממזערת כמעט עד לאפס את ההפרעות במתחם החנייה או באספקת החשמל לבניין; רק בעת חיבור התשתית למערכת הבניין נדרש ניתוק קצר של הזרמת החשמל, וזאת כמובן לאחר שתועבר לידיעת הדיירים בהתראה מראש.

לסיכומו של עניין, העולם נע במהירות לשימוש כולל בכלי רכב חשמליים.
הציבור הישראלי "מצביע בגלגלים", ואת צמיחת מגמת השימוש ברכבים החשמליים ניתן לראות מדי חודש בכבישים. התהליך מתרחש והצרכים עולים במהירות גדולה.
נציגויות בניינים משותפים שישכילו לתת את מענה מסודר להקמת התשתית בתקופה הקרובה, ישביחו את הבניין ואת איכות החיים של הדיירים; בנראות, בחלוקת חשמל נכונה, וביכולת להטעין את הרכבים החשמליים באופן מסודר, יעיל ומוצלח.